Underhåll av rallybil

Motorsport är en stor grej i Sverige, det finns ett stort antal utövare av olika motorsporter och en ännu större publik. Är man en av utövarna måste man se till att göra regelbunden underhåll på sitt fordon, i just denna artikel kommer vi att ta upp lite allmänt om underhåll av rallybilar.

rallytAlla bilentusiaster brukar se till att lära sig ett och annat om underhåll av sin bil, men detta blir betydligt viktigare om man använder en bil i tävlingssyfte. För att hålla sig på topp och ha bästa chansen att vinna behöver man en bil som också gör det. En stor del av underhållet kan man faktiskt göra själv istället för att lämna över bilen till en yrkesman. På detta sätt sparar man både tid och pengar.

Att till exempel byta bildäck är inte direkt svårt, så länge man har tillgång till en domkraft är detta något man helt klart kan göra själv. Många bilsporter kräver en hel del av just däcken och kan även slita en hel del på dem, detta kan göra så att man måste byta däck på en rallybil betydligt oftare än en fritidsbil.

Kolla vätskenivåer är också något man lätt kan göra själv, detta inkluderar olja, spolar-, kylar- och bromsvätska. Det är även bra att hålla koll på bilens olika filter och byta dem alltemellanåt, de viktigaste filterna är olje-, luft- och bränslefiltret. Man kan lätt hitta och köpa dessa online, se bara till att det är kompatibelt med bilmodellen först.

Bromsarna är självfallet mycket viktiga för alla rallybilar, för att undvika potentiella olyckor är det bäst att göra löpande underhåll av bromssystemet. Det är viktigt att minnas att man bör byta bromsdelarna samtidigt och alltid byta bromsbeläggen vid byta av bromsskivor.

Så länge man har expertisen och reservdelarna är det bara man själv som kan sätta gränserna för hur mycket av underhållet man kan göra på egen hand. Men är man lite osäker är det bäst att lämna in bilen till en expert.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.